Podatki i opłaty lokalne w 2025 roku
Podatki i opłaty lokalne w 2025 r.
Urząd Miasta i Gminy w Serocku informuje, że od 1 lipca 2019 r. obowiązują nowe wzory formularzy informacji i deklaracji podatkowych (informacje o gruntach, informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych, informacje o lasach oraz deklaracje na podatek rolny, leśny i od nieruchomości) określone przez Ministra Finansów. ( Rozporządzenie Ministra Finansów poz. 1104, poz.1105, poz.1126)
Nowe formularze mają zastosowanie do informacji i deklaracji dotyczących podatków i opłat, z tytułu, których obowiązek podatkowy powstał po 1 lipca 2019 r.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał przed 1 lipca 2019 roku stosuje się dotychczasowe wzory informacji i deklaracji uchwalone przez Radę Miejską w Serocku Nr 274/XXV/2016 z dnia 7 listopada 2016r.
Urząd Miasta i Gminy Serock informuje, że od 01 stycznia 2025r zgodnie z Uchwałą nr 77/IX/2024 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 30 października 2024 obowiązują nowe stawki podatku od nieruchomości na terenie Miasta i Gminy Serock.
Od dnia 1 stycznia 2025 roku będziemy płacić :
Podatek od nieruchomości:
1) od gruntów :
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,34 zł od1 m² powierzchni,
- pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – 6,84 zł od 1 ha powierzchni,
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,66 zł od 1 m² powierzchni.
- niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 roku o rewitalizacji (Dz.U z 2021.,poz.485 z póź.zm.), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego- 4,51 zł od 1 m 2 powierzchni.
2) od budynków lub ich części:
- mieszkalnych – 1,13 zł od 1 m² powierzchni użytkowej,
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej –34,00 zł od 1 m² powierzchni użytkowej,
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 15,92 od 1 m² powierzchni użytkowej,
- związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń– 6,95 zł od 1m² powierzchni użytkowej,
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 11,48 zł od 1 m² powierzchni użytkowej, z wyjątkiem budynków gospodarczych i komórek, dla których stawka wynosi 5,81 od 1 m²powierzchni użytkowej.
3) od budowli
2 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Serocku Nr 274/XXV/2016 z dnia 7 listopada 2016 roku, obowiązują wzory informacji i deklaracji podatkowych kiedy obowiązek podatkowy powstał przed 1 lipca 2019 roku.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 70 t.j.) ;
- Uchwała Nr 77/IX/2024 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 30 października 2024r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
- Uchwała Nr 783/LXXIII/2023 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 18 października 2023., w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości .
- Uchwała Nr 624/LVIII/2022 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 26 października 2022., w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości .
- Uchwała Nr 478/XLIII/2021 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 17 listopada 2021r., w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości .
- Uchwała Nr 301/XXVIII/2020 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 28 października 2020r., w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości i inkasa
- Uchwała Nr 165/XVI/2019 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 27 listopada 2019r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości i inkasa;
- Uchwała Nr 270/XXV/2016 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 7 listopada 2016r.w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i inkasa;
- Uchwała Nr 274/XXV/2016 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 7 listopada 2016 roku w sprawie wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych ( dla obowiązku podatkowego który powstał przed 01 lipca 2019r);
- Uchwała Nr 513/LV/2014 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 3 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.
- Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2024 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Postawą opodatkowania gruntów i budynków są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe. Opodatkowaniu podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, lasy, nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi oraz grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi (grunty sklasyfikowane w ewidencji jako Wp i Ws) oraz grunty budowlane.
PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
Przedmiot opodatkowania:
- grunty
- budynki lub ich części
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
Postawą opodatkowania dla gruntów jest powierzchnia, dla budynków powierzchnia użytkowa, dla budowli ich wartość . Powierzchnia pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,4 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,4 m powierzchnię tę pomija się.
Podmiot opodatkowania
Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne ,osoby prawne, jednostki organizacyjne w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej ,będące:
- właścicielami nieruchomości lub obiektu budowlanego
- posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektu budowlanego
- użytkownicy wieczyści gruntu
- posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem Agencji Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości oraz posiadanie jest bez tytułu prawnego( posiadacze samoistni).
Wyłączone z opodatkowania są między innymi :
Użytki rolne lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi, z wyjątkiem gruntów pod wodami jezior lub zbiorników sztucznych, nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, grunty zajęte na pasy drogowe dróg publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle. Opodatkowaniu nie podlegają również nieruchomości będące własnością państw obcych, przekazane im w użytkowanie wieczyste, przeznaczone na siedzibę przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji (obowiązuje zasada wzajemności).
Zwalnia się z opodatkowania podatkiem od nieruchomości między innymi-
- grunty ,budynki lub ich części zajęte na potrzebny prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży;
- grunty budynki i budowle w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody służące bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody.
- nieruchomości gminne –grunty i budynki lub ich części, stanowiące własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gminne jednostki sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów.
Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku lub zmiany.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
W przypadku zaistnienia zmian w przedmiocie opodatkowania w trakcie roku podatkowego (np. zmiana sposobu wykorzystania gruntu, budynku lub jego części )wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. nabycie lub sprzedaż nieruchomości) podatnicy są zobowiązani do składania informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego leśnego IN-1 w terminie 14 dni od daty wystąpienia wskazanych okoliczności.
W przypadku nowo wybudowanych budowli albo budynków lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje od dnia 1 stycznia następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynków lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Nie wydaje się decyzji przy małej kwocie podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego i łącznego zobowiązania pieniężnego (do kwoty niższej niż 7 złotych.)
Jednorazowa płatność podatku w przypadku podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz w przypadku zobowiązania podatkowego nie przekraczającego kwoty 100,00 zł.
Terminy płatności: osoby fizyczne –do 15 marca, do 15 maja, do 15 września, do 15 listopada
Terminy płatności: osoby prawne –do 15 dnia każdego miesiąca, za styczeń do 31 stycznia.
Podatek rolny :
- od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych – 192,50 zł za 1 ha.
- od 1 ha gruntów stanowiących działki rolne –385,00 zł za 1 ha.
- równowartość 5 q żyta x 77,00 zł = 385,00 zł).
Przedmiot opodatkowania: Opodatkowaniem podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej i innej niż działalność rolnicza.
Od 2016 roku obowiązują nowe zasady ustalania podatku rolnego dla gruntów pod stawami, gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych, gruntów pod rowami oraz gruntów rolnych zabudowanych, bez względu na zaliczenie do okręgu podatkowego. Przeliczenia dokonuje się w następujący sposób :
- 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi łososiem, tarcicą głowacicą, palią i pstrągiem oraz gruntów rolnych zabudowanych -1 ha przeliczeniowy;
- 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi innymi gatunkami ryb, gruntów pod stawami niezarybionymi, gruntów zadrzewionych i gruntów zakrzewionych na użytkach rolnych oraz gruntów pod rowami-0,2 ha przeliczeniowego.
Podmiot opodatkowania: Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne jednostki organizacyjne, w tym spółki nie posiadające osobowości prawnej, będące :
- właścicielami gruntów,
- posiadaczami samoistnymi gruntów,
- użytkownikami wieczystymi gruntów,
- posiadaczami gruntów ,stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie :
- wynika z umowy zawartej z właścicielem ,z Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego;
- jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnych i Lasów Państwowych;
- dzierżawcami-jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskania rent strukturalnych.
Od 2016 roku ulega likwidacji ulga żołnierska. Ulga z tytułu klęski żywiołowej przysługuje wyłącznie w przypadkach opisanych w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 roku. Ulgę przyznaje się na rok podatkowy w którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej. Przy przyznaniu ulg i ustalaniu ich wysokości uwzględnia się wysokość otrzymanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia ustawowego.
Obowiązek podatkowy w podatku rolnym powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku lub zmiany.
Obowiązek podatkowy w podatku rolnym wygasa z upływem miesiąca, w którym powstały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984r o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024r poz.1176 .)
- Uchwała Nr 79/IX/2024 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 30 października 2024 roku w sprawie obniżenia średniej ceny żyta, przyjmowanej jako podstawa obniżenia podatku rolnego na obszarze Miasta i Gminy Serock na 2025.
- Uchwała 792/LXXIV/2023 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 8 listopada 2023 roku w sprawie obniżenia średniej ceny żyta, przyjmowanej jako podstawa obniżenia podatku rolnego na obszarze Miasta i Gminy Serock na 2024.
- Uchwała 673/LX/2022 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 30 listopada 2022 roku w sprawie obniżenia średniej ceny żyta, przyjmowanej jako podstawa obniżenia podatku rolnego na obszarze Miasta i Gminy Serock na 2023.
- Uchwała 480/XLIII/2021 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 17 listopada 2021 roku w sprawie obniżenia średniej ceny żyta, przyjmowanej jako podstawa obniżenia podatku rolnego na obszarze Miasta i Gminy Serock na 2022.
- Uchwała Nr 312/XXIX/2020 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 02 grudnia 2020 roku w sprawie obniżenia średniej ceny żyta, przyjmowanej jako podstawa obniżenia podatku rolnego na obszarze Miasta i Gminy Serock na 2021.
- Uchwała Nr 164/XVI/2019 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 27 listopada 2019 roku w sprawie obniżenia średniej ceny żyta, przyjmowanej jako podstawa obniżenia podatku rolnego na obszarze Miasta i Gminy Serock na 2020.
- Uchwała Nr 274/XXV/2016 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 7 listopada 2016 roku w sprawie wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych( dla obowiązku podatkowego który powstał przed 1 lipca 2019 roku);
- Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2024 roku w sprawie średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów będących podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2025 rok.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny
Podatek leśny :
Stawka podatku leśnego na 2025 rok wynosi - 61,0170 zł za 1 ha.
( 0,220 m 3 x 277,35 zł.)
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym ( Dz. U. z 2019 r.,poz.888)
- Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2024 roku w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2024 roku.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny.
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
Podmiot opodatkowania
Jeżeli mieszkasz, lub prowadzisz działalność gospodarczą na terenie miasta i gminy Serock i posiadasz niżej wymienione środki transportu jesteś zobowiązany do wnoszenia podatku od środków transportowych. Podatnikami podatku od środków transportowych są osoby:
- osoby fizyczne i prawne, które są właścicielami wymienionych poniżej środków transportowych,
- jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany.
Jako właścicieli traktuje się również posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskie jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczna lub prawną podmiotowi polskiemu.
Przedmiotem opodatkowania są:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton,
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton,
- przyczepy i naczepy ,które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną rzez podatnika podatku rolnego,
- przyczepy i naczepy ,które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą lub wyższą niż 12 ton , z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
- autobusy.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca, w którym środek transportu został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej, został nabyty lub został ponownie dopuszczony do ruchu .Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca w którym pojazd został wyrejestrowany lub została wydana decyzja o czasowy wycofaniu pojazdu z ruch lub upłynął czas na który pojazd powierzono. Zwalnia się z obowiązku podatkowego między innymi pojazdy zabytkowe, mobilizacyjne, pojazdy specjalne oraz używane do celów specjalnych(według definicji zawartych w przepisach o ruchu drogowym).
Osoby fizyczne i osoby prawne, które są właścicielami wyżej wymienionych środków transportowych oraz jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany mają obowiązek złożenia do dnia 15 lutego każdego roku deklaracji na podatek od środków transportowych oraz załącznika do deklaracji, który zawiera szczegółowe informacje i dane o pojazdach.
Termin płatności: 15 luty i 15 wrzesień każdego roku na rachunek bankowy gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika.
Rada Gminy może obniżyć górne stawki podatku oraz dokonać zwolnień.
Podstawa prawna :
- Ustawa z dnia 21 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 70 t.j.)
- Uchwała Nr 78/IX/2024 z dnia 30 października 2024 roku w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
- Uchwała Nr 793/LXXIV/2023 z dnia 8 listopada 2023 roku w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
- Uchwała Nr 638/LX/2022 z dnia 30 listopada 2022 roku w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
- Uchwała Nr 479/XLIII/2021 z dnia 17 listopada 2021 roku w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
- Uchwała Nr 313/XXIX/2020 z dnia 02 grudnia 2020r. w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
- Uchwała Nr 151/XV/2015 z dnia 30 listopada 2015r. w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
- Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 9 października 2024 roku w sprawie stawek minimalnych podatku od środków transportowych obowiązujących w 2025 roku.
- Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2024r. w sprawie górnych stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych
W 2025 roku podatki i opłaty będziemy wnosić na:
- indywidulane rachunki bankowe wskazane w decyzjach podatkowych lub w informacjach o opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- na rachunek ogólny Miasta i Gminy Serock o numerze:
28 8013 0005 2007 0015 0994 0002
- kartą płatniczą w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Serock lub bezpośrednio w kasie Banku Spółdzielczego w Legionowie ,Fila w Serocku, ul. Rynek 21 .
Płacąc podatki w kasie banku oraz przy użyciu karty płatniczej nie ponosimy dodatkowych opłat.
Od dnia 1 października 2016 roku nie można dokonywać wpłaty podatków lokalnych w formie gotówki w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Serock. Wpłaty podatków w formie gotówki przyjmuje Bank Spółdzielczy w Legionowie, którego siedziba znajduje przy Rynku w Serocku. Wpłacając podatki prosimy o posiadanie decyzji wymiaru podatku. Decyzja zawiera kwotę raty podatku oraz numer rachunku bankowego na który należy wpłacić podatek. Są to informacje niezbędne do wykonania dyspozycji płatności podatku przez pracownika banku. Dane te znajdują się na decyzjach podatkowych doręczanych podatnikom na początku każdego roku. W przypadku braku decyzji niezbędne informacje można uzyskać osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy Serock ( stanowisko 1 - BOM) lub pod numerem telefonów: 022 782 88 07; 022 782-88-08 ; 022 782-88-09; 022 782-88-30; 022 782-88-50; 022 782-88-88. Od pobranych kwot bank nie nalicza dodatkowych opłat.
OPŁATA ZA PSA W 2025 ROKU
Opłata dotyczy właścicieli psów, osób fizycznych zamieszkałych na terenie Miasta i Gminy Serock.
Do dnia 31 marca 2025 roku na podstawie Uchwały Rady Miejskiej 132/XVI/07 z dnia 26 listopada 2007 i Uchwały Nr 142/XVI/2011 z dnia 30 listopada 2011 roku należy dokonać opłaty na rachunek bankowy Miasta i Gminy Serock. Wysokość opłaty rocznej od jednego posiadanego psa wynosi 40,00 zł .
Opłatę należy wnieść bez wezwania.
W przypadku podatników podatku rolnego, którzy posiadają gospodarstwo rolne przysługuje zwolnienie z tytułu posiadania dwóch psów. Również osoby w wieku powyżej 65 lat prowadzące samodzielnie gospodarstwo domowe są zwolnione z opłaty z tytułu posiadania jednego psa. Osobom zaliczanym do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przysługuje zwolnienie z tytułu posiadania jednego psa oraz osobom niepełnosprawnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - przysługuje zwolnienie z tytułu posiadania jednego psa asystującego.
Opłaty będzie można dokonać :
- na rachunek bankowy Miasta i Gminy Serock o numerze:
28 8013 0006 2007 0015 0994 0002
- kartą płatniczą w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Serock lub bezpośrednio w kasie Banku Spółdzielczego w Legionowie, odział w Serocku
Płacąc podatki i opłaty lokalne w kasie banku oraz przy użyciu karty płatniczej nie są naliczane dodatkowe opłaty.
Wysokość opłaty miejscowej w 2025 roku wynosi 2,17 zł za każdą rozpoczętą dobę.
Podstawa prawna :
- Uchwała Nr 272/XXV/2015 z dnia 7 listopada 2016r. zmieniająca Uchwałę 149/XV/2015 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 30 listopada 2015 roku w sprawie opłaty miejscowej.
Opłaty należy dokonać :
- na rachunek bankowy Miasta i Gminy Serock o numerze: 28 8013 0006 2007 0015 0994 0002
Opłata targowa w 2025 roku wynosi:
Do 12 m2 zajmowanej powierzchni- 8,00 zł za każdy rozpoczęty metr zajmowanej powierzchni dziennie.
Powyżej 12 m2 zajmowanej powierzchni – 14,00 zł za każdy rozpoczęty metr zajmowanej powierzchni dziennie przekraczającej 12 m2. Wysokość dziennej opłaty targowej nie może przekroczyć 1 126,00 zł.
Zasady handlu na targowisku miejskim w Serocku określa regulamin. Treść regulaminu stanowi załącznik do Uchwały Nr 200/XX/2016 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 22 kwietnia 2016 roku.
Podstawa prawna :
- Uchwała Nr 112/XI/2019 z dnia 22 lipca 2019r. zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu określającego zasady handlu na targowisku miejskim przy ul. Rynek w Serocku
- Uchwała 152/XV/2015Rady Miejskiej w Serocku z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu określającego zasady handlu na targowisku miejskim przy ul. Rynek w Serocku, zmienionej Uchwałą Nr 200/XX/2016 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 22 kwietnia 2016 r
- Uchwała Nr 486/XLIII/2021 z dnia 17 listopada 2021 r. zmieniająca uchwałę w sprawie opłaty targowej
- Uchwała Nr 635/LX/2022 z dnia 30 listopada 2022 r. zmieniająca uchwałę w sprawie opłaty targowej
- Uchwała Nr 794/LXXIV/2023 z dnia 8 listopada 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie opłaty targowej
- Uchwała Nr 81/IX/2024 z dnia 30 października 2024r. w sprawie opłaty targowej
ZWROT PODATKU AKCYZOWEGO W 2025 ROKU
W związku ze zmianą ustawy z dnia 10 marca 2006r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. z 2023r. poz. 1948 t.j. ) producenci rolni mogą ubiegać się o zwrot podatku akcyzowego zawartego w celnie oleju napędowego zakupionego o wykorzystywanego do upraw rolnych oraz do chowu lub hodowli bydła.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww ustawy z dnia 10 marca 2006r. limit zwrotu podatku akcyzowego ustala się jako sumę:
1) kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 110 oraz powierzchni użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku, oraz
2) kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 40 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, oraz
3) kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 4 oraz średniej rocznej liczby świń będących w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, oraz
4) kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 40 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych owiec będących w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, oraz
5) kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 40 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych kóz będących w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, oraz
6) kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 40 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych koni będących w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku.
Wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej został ogłoszony w drodze rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2024r. w sprawie wzoru wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Na stronie internetowej BIP Serock oraz na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest dostępny edytowalny formularz wniosku o zwrot podatku akcyzowego.
Wymagane dokumenty
- wniosek o zwrot podatku akcyzowego za paliwo rolnicze,
- faktury VAT (lub ich kopie) dokumentujące zakup oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej: od 1 sierpnia 2024 r. do 31 stycznia 2025 - w przypadku składania wniosku w 1. terminie,
- faktury VAT (lub ich kopie) dokumentujące zakup oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej: od 1 lutego 2025 r. do 31 lipca 2025 - w przypadku składania wniosku w 2. terminie,
- dokument zawierający informacje o średniej rocznej liczbie dużych jednostek przeliczeniowych (DJP) bydła będącego w posiadaniu producenta w roku poprzedzającym rok, w którym będzie składany wniosek* - w przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu i hodowli bydła,
- dokument zawierający informacje o liczbie świń lub liczbie dużych jednostek przeliczeniowych owiec lub kóz będących w posiadaniu producenta rolnego, w odniesieniu do każdej siedziby stada tego producenta, w ostatnim dniu każdego miesiąca 2024 roku* - w przypadku posiadania przez producenta rolnego świń, owiec lub kóz,
- oświadczenie producenta rolnego o średniej rocznej liczbie dużych jednostek przeliczeniowych koni będących w posiadaniu tego producenta w 2024 r. - w przypadku posiadania przez producenta rolnego koni.
W przypadku ubiegania się o zwrot podatku w 2025 roku w odniesieniu do świń, owiec, kóz i koni producent rolny składa:
- jeden wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego w odniesieniu do gruntów rolnych i bydła
- drugi wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego w odniesieniu do świń, owiec, kóz i koni.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2023 roku ( Dz. U. z 2023 poz.2674) w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2025 roku nie zmienia się stawka zwrotu podatku akcyzowego i wynosi 1,46 zł za 1 litr w porównaniu do roku 2024.
od dnia 3 lutego 2025 r. do dnia 28 lutego 2025 r.
należy złożyć do Burmistrza Miasta i Gminy Serock wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wraz z oryginałami faktur VAT stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego za okres od 1 sierpnia 2024r. do 31 stycznia 2025r.
W przypadku nie wykorzystania limitu w pierwszym terminie o zwrot podatku można ubiegać się w drugim terminie.
Pieniądze wypłacane będą w pierwszym terminie: 1- 30 kwietnia 2025 r. przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.
Drugi termin naboru wniosków - od 1 sierpnia do 1 września 2025 r. wraz z fakturami VAT, wystawionymi za zakup oleju napędowego od 1 lutego do 31 lipca 2025 r. w ramach limitu zwrotu podatku określonego na 2025 r.
W drugim terminie pieniądze wypłacane będą w dniach 1 – 31 października 2025 r. przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.
Informacje : zakładka BIP/PRAWO LOKALNE/PODATKI I OPŁATY/ .
Wszelkie szczegółowe informacje dotyczące składania wniosków będą udzielane przez pracowników Referatu Podatków, Opłat Lokalnych i Windykacji Urzędu Miasta i Gminy Serock, stanowisko 1- BOM pod numerem telefonu (22) 782 88 07, (22) 782 88 09, (22) 782 88 30.
Płacąc podatki w kasie banku oraz przy użyciu karty płatniczej nie są naliczane dodatkowe opłaty.
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych - podatki i opłaty lokalne
Administratorem danych osobowych jest Urząd Miasta i Gminy Serock z siedzibą przy ul. Rynek 21, 05-140 Serock, reprezentowany przez Burmistrza. Dane osobowe są przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na administratorze określonych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa w celu wymiaru, poboru i egzekucji zobowiązań podatkowych, opłat lokalnych, zobowiązań cywilnoprawnych oraz niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym na podstawie obowiązujących przepisów prawa, tj. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 19 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o finansach publicznych oraz innych ustaw i przepisów wykonawczych. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym; osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Dane osobowe będą przechowywane przez okres określony przepisami prawa zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Dane nie są przekazywane żadnym nieuprawnionym odbiorcom, ani też do państw trzecich. Odbiorcami danych mogą być jedynie osoby i podmioty upoważnione do przetwarzania danych oraz uprawnione na podstawie przepisów prawa organy publiczne. Osobie której dane dotyczą, przysługuje prawo do wglądu w swoje dane i prawo ich uzupełniania. Dodatkowe, szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych podane są w Polityce prywatności Administratora dostępnej w siedzibie i na stronach www Urzędu.
Metryka
- opublikował: Anna Bilińskadata publikacji: 2024-01-03 09:51
- zmodyfikował: Anna Bilińskaostatnia modyfikacja: 2024-12-30 15:11